Je elektrika zlo?

3. listopadu 2012 v 23:10 | Bety |  Názory
Zdravím. :-)
Nebyla jsem tu tři dny a přijde mi to jako vážně dlouhá doba. Učení je hodně a já jsem po škole tak unavená, že nemám chuť jít na blog. Dnes je však pátek. Mám pro vás již pár dní připravený článek o elektrickém obojku. A protože minulý článek byly fotky, přidávám právě článek o elektrice. Zítra se však těště na nějaké to video holek.

Co to vlastně elektrický obojek je?
Obyčejný obojek, který posvi dává elektrické výboje, podle toho jak zmáčknete na malém ovladači.

Eletkrický obojek je založený na implusech, které se psovi přenášejí do těla. Spousta lidí si stojí za tím, že je to ohavnost do psa vysílat elektrické impulsy. Někteří zase tvrdí, že když s tím dotyčný umí, není problém. Já jsem tak někde mezitím. Mně osobně to přijde hnusné a nesnáším pohledy na psy, kteří na obranách po špatně vykonaném cviku kňučí z impulsů. Mým holkám mě nikdy nenapadlo dát elektriku, protože jsem s nimi nikdy neměla nějaký větší problém.

Elektrický obojek má však různé stupně. Od 1, což je nejslabší impuls, kerý je opravdu jen maličké štípnutí až po dvacítku, což už je nepříjemný impuls. Spusta výcvikářů si stojí za tím, že pokud mají na obranách nezvladatelného psa, je lepší mu dát impuls, který přijde od "nikud", než si mezi sebou ničit pouto tím, že budete za psa škubat obojkem. Ale já si sotjím za názorem, že právě to, že impuls přijde od nikud psa hodně psychicky ničí. Nikdy neví, kdy impuls příjde. Nic ho předem neupozorní. Prostě bum! A je známo, že pokud člověk špatně používá elektrický obojek, psa může psychicky úplně zničit.
Ale na druhou stranu. Viděli už jste někdy ty magory na obranách? Čtyřicetikilový Německý ovčák je rozhodnut figurantovi utrhnout ruku a vy s ním nic nenaděláte. Pokud ho seřežete, akorát vás pokouše, co se mu do troho pletete. "Nemáte" jinou možnost, než přejít na elektriku. Pak si ale někteří řeknou: V tom případě, takový pes nepatří takovému člověkovi do rukou a má ho dát zkušenějšímu. To není tak jednoduché.

Ma kamarádka, již několikanásobná mistryně republika má zrovna dvouletého psa. Doopravdy je to miláček a mají mezi seobu úžasné poutu. Cizí lidi miluje a je to vyrovnaný pes. Na obranách se z něho však stává naprostý blázen, kterému v tu chvíli zatemní a nejraději by figuranta zabil na místě. Kamarádka s ním bojuje, již od malinka. Byl to jedináček po mistrovi světa a říká se, že je to nejlepší pes v celé České Republice. Právě kvůli jeho neutichající chuťi do obran a razantním výkonům. Doopravdy jsou však obrany pro kamarádku utrpením, když psa nemůže převést přes plac za přítomnosti figuranta. Nezbívalo jí tedy nic jiného, než mu dát obojek. Po půl roce pliné práce, je pes na obranách zvladatelný a nijak mu elektrika neuškodila. Důležitou roli tu hraje také to, že kamarádka moc dobře věděla jak s elektrikou zacházet. A to mu jí ze začátku za žádnou cenu nechtěla dát.

EO také pomáhá i obyčejným lidem, kterým psi honí zvěř, útočí po lidech či psech a nebo jsou prostě nezvladatelní.

Tak kde je tedy ta pravda?


Přidávám video s úžasným psovodem Bartem Bellonem. Pro mě je to dosud nejlepší člověk rozumící elektronickému obojku a hlavně jeho zacházení s ním. Ve výcviku používá téměř pouze jen ty nejnižší impulsy a s nimi dosáhne požadovaného cíle. Je mi líto, že čeští další výcvikáři nevyužili příležitosti k lepšímu pochopení elektronického obojku a nadále má většina představu elekr. obojku jen jako trestu když pes něco nedělá nebo dělá špatně.

Předem upozorňuji, že to kníkání při provedení cviků, není důsledkem elektriky, ale pouze psa chuť do práce.

Všimněte si jak pes radostně vrtí ocasem a s jakou chutí cviky provádí. :-)

Moc by mě zajímalo, jaký je váš názor na tohle téma? Určitě se vyjádřete, i když jste v tomhle ohledu lajci.
Upřímně podle mě, pokud výcvikář s EO umí, nic s tím nezkazí. A teď se do mě klidně pusťte. :-)
 

1 člověk ohodnotil tento článek.

Komentáře

1 feel-so-close-to-you | Web | 2. listopadu 2012 v 17:28 | Reagovat

no, když jsem začala číst článek, byla sem přímo za názorem, že bych nikdy EO psovi nedala. přesně jak si psala, šok přijde odnikud, psovi to může psychicky ublížit, protože neví co čekat. pak si tam ale dala tu část, kdy fakt hrozí, že ten pes nějak ublíží a nenadělá se s tím nic, leda dostane ránu tím elektrickým obojkem. takže já bych byla asi proto, aby ho ten pes měl, ale aby se použil jen v takhle krajním případě, že by fakt hrozilo že někomu ublíží na zdraví, jinak ne.

2 Peťuš ;) | Web | 2. listopadu 2012 v 17:56 | Reagovat

Přesně jak tu píšeš, je potřeba s tím umět zacházet. Dana by to zřejmě hodně děsilo, ale to že škubu neustále vodítkem také moc super není :-? Ale já jsme zkrátka odpůrkyně EO :D Ale pokud s tím a i se psem umí člověk opravdu dobře pracovat, nevidím problém :-)

3 Monča | Web | 2. listopadu 2012 v 18:00 | Reagovat

Nemyslím si, že to bylo týrání nebo tak, ale na svém psovi bych to používat nechtěla.. Ledaže bych zkusila všechno a bylo by nutné to použít. Ale tu dvacítku bych v životě nedala..

To video je úžasný, jak s chutí pracuje :-)

4 Skříteček2 | Web | 2. listopadu 2012 v 18:15 | Reagovat

No, pořád si myslím, že je to zlo, i když jsi sem dala rozumné argumenty pro. A jak je to s EO při deštivém počasí a bouřkách? A po dešti? Není to pro psa hrozně nebezpečné?

5 Katy<3 | Web | 2. listopadu 2012 v 20:23 | Reagovat

Mně zbývá s Tebou jedině souhlasit. Když s tím umí psovod zacházet tak proč ne, ale bohužel žije i spousta s prominutím idiotů a ti by to mohly zneužívat...

6 Elma | Web | 2. listopadu 2012 v 20:45 | Reagovat

Kvůli tvému PRO a PROTI mi unikly z pusy všechny argumenty, co jsem měla po přečtení nadpisu :D Asi bych to svému psu nekoupila. Ovšem v případě, že by opravdu byl takřka nezvladatelný, tak už bych zakročit musela, ale nejsem si jista, že bych koupila zrovna EO - asi bych použila nějakou jinou metodu.

7 Kimberrly* | Web | 3. listopadu 2012 v 1:29 | Reagovat

:) Mě to příjde docela jako to zlo, sice chápu a vidím, že pes se z toho docela raduje, ale přece není přirozený pouštěst do psa elektrické výboje. To je jak , kdyby se naše děti neuměli chovat a my bychom jim dali takovej obojek :D

8 Tai Todd | E-mail | Web | 3. listopadu 2012 v 16:13 | Reagovat

Pravda.. osobně si myslím, že když si člověk umí psa vychovat není tohle třeba a pokud neumí, nemá si pořizovat psa, kterého nezvládá..

9 PJ | E-mail | Web | 3. listopadu 2012 v 17:29 | Reagovat

Já jsem zrovna jeden velký laik. Ale i tak se k tomu vyjádřím (Prosím netrhat hlavu za to) :D
Osobně jsem vždy byla proti elektronice na zvířata. Ať už se jednalo třeba jen o elektrické ohradníky... zkrátka mi to přišlo nefér vůči psům. Sama jsem svého zlatého retrievera cvičila vždy pouze odměňováním a spíše takovým tím "prostě to půjde po dobrém" ale poslední dobou zjišťuji, že jsem s Quintíkem měla obrovské štěstí, protože on je vážně zlatý nejen kožíškem ale i srdíčkem. Dělá mu radost, že může potěšit ostatní (když má náladu) a rád se předvádí (jako jeho panička). Ale jsou psy, kteří by to opravdu potřebovali. Někteří páníčkové si nedokáží vybudovat autoritu, pes zmagoří a pak to dávejte do pořádku. Jak? Takže nakonec souhlasím s tvým tvrzením: "pokud výcvikář s EO umí, nic s tím nezkazí" Do posledního písmenka souhlasím!
Amen. :D

10 pavel | Web | 3. listopadu 2012 v 21:17 | Reagovat

Uvažuji jestli by se dal použít i pro ženy. :-D

11 Das | Web | 4. listopadu 2012 v 14:59 | Reagovat

EO bych nechávala jako absolutně poslední možnost. Nevýhoda je, že psa může psychicky zničit, ale zas výhoda je, že impuls přijde hned, jak pes něco špatně udělá. U výcviku bych to ale nepoužívala, jen na uklidnění u obran. Potom maximálně u výchovy, ale oprvdu jen, když člověk zkusí všechno. V zásadě jsem spíše proti, ale pokud s elektrikou člověk umí, dává juen nejmenší rány a předtím vyzkoušel opravdu všechno, tak souhlasím.

12 pavel | Web | 4. listopadu 2012 v 17:18 | Reagovat

[10]: Když hned na povel neposlechnou... :D

13 Gauri | Web | 6. listopadu 2012 v 16:33 | Reagovat

Já nevím. Mně se prostě elektrický obojek příčí. Podle mého názoru se dá každý pes vycvičit i bez toho. :-) Vždyť se tomu nemůže ani ubránit, nevyvolává se tím respekt tou přirozenou cestou. Ale poslední dobou tento obojek používí hodně lidí, dokonce i dost úspěšní výcvikáři (hm, proč asi úspěšní, že? :D)

14 Adhara | Web | 6. listopadu 2012 v 18:03 | Reagovat

Takže za prvé, tenhle obojek, by měli podle mě mít jenom lidi, kteří opravdu ví, kdy obojek použít. Já sama na svýho psa tenhle obojek mám. Při větě "po špatně vykonaném cviku kňučí z impulsů" jsem vyvalila oči. Nikdy v životě, by mě nenapadlo obojek použít pro psa jako TREST !! Takovej člověk by se měl pořádně zamyslet .. :-x  Já si obojek pořídila, abych Bennyho "probrala" když na něho volám a on vesele dál s čumákem na zemi "čmuch, čmuch, čmuch nikdo na mě nevolá, nic neslyším" nebo popřípadě když prostě nechtěl přiběhnout, nebo utíkal za zvěří a nereagoval (můj obojek má nejen elektriku ale i vibrace a zvuk, takže většinou stačilo použít jen vibraci) Obojek se pro mě stal velmi přínosným a Benny si teď dává mnohem větší pozor, když na něho volám, většinou hned přiběhne k noze. Nutno dodat, že když na něho použiju elektriku, tak se mu hned zhorší nálada, začne být nervózní, vystresovaný. Takže v žádném případě ho nikdy nepoužívám při věcech jako jsou agility a nebo když něco novýho trénujeme. Dále taky dodat, že Benny je bígl, takže na něm to žádnou psychickou újmu nemělo, protože bígl je prostě bígl. Myslím, že pořídit tenhle obojek nějakýmu bojavýmu pejskovi by asi nebylo moc dobrý :-| . Nechci abych tu vypadala jako nějakej brouk pytlík odborník :D . Já jenom, moc mě tenhle článek zaujal a s obojkem už mám přece jenom nějaký zkušenosti :-) .

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama